Tuesday, January 28, 2020

Materijali III deo


Rezultat slika za maxima aquamax top lazur ton karta


Materijali III deo – zbogom agresivnoj hemiji

Kao što sam napomenula u prethodnom tekstu o vrstama materijala pri farbanju drvenog nameštaja i drugih predmeta od drveta (tekst pod naslovom Materjali II), nakon makeovera kredenčića, stoličica i čiviluka koje sam obradjivala u toku 2013-2014, odlučila sam da mi to budu poslednji komadi koje ću reparirati uz pomoć agresivne hemije. Zbogom nitro bazi koju sam koristila kod mojih prvih „DIY furniture makeover“ projekata! Užasnuta onim što sam čitala u deklaraciji navedenoj na limenkama nitro bajca i lakova, rešila sam da našu plavu Planetu i ja dodatno ne zagadjujem.

Elem, nakon pretraga o mogućnostima supstitucije nitro baze nekim drugim, manje agresivnim sredstvima, došla sam do informacije da postoje jednako učinkoviti premazi, bajčevi i lakovi koji su „enviroment friendly“ i ne zagadjuju okolinu u tolikoj meri kao što su sredstva na nitro i uljanoj bazi. Ova poslednja, uljana baza mi ni pre nije bila izbor. Pre svega zbog sporog procesa sušenja u odnosu na sredstva na nitro bazi. Moram priznati da me je, prilikom prvih poseta farbarama, upravo vreme sušenja prikazano na deklaracijama i opredelilo  da kupim premaze na nitro bazi. Jer se oni suše cca 1-3 sata nakon nanošenja za razliku od onih na uljanoj bazi kojima je potrebno i 24 sata da se osuše. O broju dana, pa i nedelja da ishlapi taj miris (ili smrad - kako god ga ko doživljavao J) ne bih ovom prilikom, jer su i jedna i druga baza moja bivša priča.


Irkom AQUA lazur sa voskom UV stabilan



Dakle, supstituciju ovim bazama sam pronašla u premazima na tzv. akrilnoj bazi.

Akrilne boje koje ja preferiram u radu su Lazur Top Aqua Max, Maxima boje, Irkom boje, Ekolak. Naručujem na kućnu  direktno od ovih proizvodjača ili  preko njihovog distributera Bolago, koji je veoma profesionalan i efikasan. Detalji o njihovim proizvodima će biti opisani u posebnom tekstu.

AQUA STOP  1 lit  tankoslojni premaz sa efektom voska



Nisam toliko tehnološki „pismena“ da bih vam sada mogla objasniti šta „akrilno“ zapravo znači, ali ono što sam naučila i savladala je sledeće.


-Upotreba akrilnih boja je jednostavna jer je za njihovo razređivanje potrebna samo voda. Dakle, zbogom uljanim ili nitro razredjivačima koji su takodje zagadjivači.
-Četke i pribor se peru samo vodom bez ikakvih problema, pod uslovom da to uradite odmah nakon farbanja. To se odnosi i na vas same ako vam farba slučajno kane gde ne treba J


-Vreme sušenja je izuzetno kratko, od 1h do 3h, max 6h. Na dodir već nakon 30 minuta


-Nema neprijatnog ni intenzivnog mirisa! Farbanje, lakiranje i oslikavanje akrilnim sredstvima možete obaviti bilo gde i bilo kada. Zapravo, nakon sušenja nemaju više nikakav miris. To znači da, ako niste u mogućnosti da izdvojite poseban kutak za rad, to možete raditi bilo gde u kući, uključujući i sobe gde borave svi ukućani. Zato što akrilne boje nemaju štetna isparenja jakog mirisa poput uljanih i nitro boja i njihovih razredjivača.


Procedura bojenja drvenog nameštaja i drugih predmeta od drveta je univerzalna. Dakle, neobradjeno drvo prvo impregnirati prajmerom (na akrilnoj bazi, naravno), nakon čega naneti ili akrilnu lazuru ili akrilni emajl za drvo. Ako već obradjen komad nameštaja želite prefarbati novom bojom ili premazom, nakon pravilnog  čišćenja i eventualnog šmirglanja, akrilna baza je idealna jer može da se nanosi i ako je prethodni stari premaz bio na nitro ili uljanoj bazi.

Detaljno o proceduri i načinu farbanja drvenog nameštaja u sledećem tekstu, a ovde samo preporuka i savet da vam akrilni premazi budu imperativ kod odabira materijala. Na taj način...

-Svom komadu obezbedjujete kvalitet i trajnost, jer su ovi premazi elastični i dobro prijanjaju na sve površine, a nema rizika da će tokom vremena doći do nekih neželjenih reakcija sa podlogom na koju su nanete ili da će oksidirati i požuteti.

-Svojoj Planeti takodje obezbedjujete kvalitet i trajnost. Uvek se povedite onim čuvenim mislima jednog indijanskog  poglavice... „...Mi nismo vlasnici svežine vazduha i bistrine vode… Šta god zadesi vodu i vazduh, biljke i životinje, ubrzo snađe i čoveka... Što snađe Zemlju, sanći će i njenu decu. Pljuje li čovek na Zemlju, pljuje na samog sebe. Zemlja ne pripada čoveku. Čovek pripada Zemlji...“



Rezultat slika za top lazur



No comments:

Post a Comment

Nekada u Novom Sadu

Kada moderno proguta tradicionalno   Nisam protiv napretka. Naprotiv. Ali ako napredak podrazumeva rušenje i uništavanje zarad profita ...